Mada

Ieteicamais vecums: 7-99 gadi

Spēlētāju skaits: 2-5 spēlētāji

Spēles laiks: 20 min

Spēles autors: Sofija Vāgnere, mākslinieks: Klāra San Millana

Spēles materiāls: 60 kaktusu kārtis ar 1 līdz 13 punktu vērtību, 10 speciālās kārtis, t.sk. 4 lemura, 3 lemuru pāra un 3 skorpiona kārtis

Spēles mērķis

Savāc, cik vien daudz punktu jeb kaktusa augļu iespējams, kamēr kāds no spēlētājiem iegūst viņa piekto uzvaras kārti! Spēlētājs, kura uzvaras kārtīs ir visvairāk sārto kaktusa augļu, uzvar.

Sagatavošanās spēlei

Kārtīgi sajauciet kopā visas spēles kārtis un izdaliet katram spēlētājam 3 kārtis. Spēlētājam kārtis jātur aizklātas visu spēles laiku. Atlikušās kārtis nolieciet galda vidū krājumu kaudzītē ar muguriņām uz augšu.

Spēles gaita

Spēlētāji izdara gājienus pulksteņrādītāju virzienā. Spēli sāk tas, kurš pēdējais redzējis lemuru.

Sava gājiena laikā spēlētājs var veikt kādu vienu no trīs darbībām:

A Izspēlēt kārti

Izspēlē kādu no kārtīm, kas tev rokā, noliekot to atklātu sev priekšā uz galda. Tā ir tava personīgā izspēlēto kāršu kaudzīte. Turpmāk izspēlējot kārtis, tev ir jānovieto atklāta kārts no savas rokas uz personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes, aizklājot iepriekšējo kārti. No jauna novietotajai kārtij vienmēr jābūt tādā pašā vērtībā vai lielākai, taču skaitļiem nav obligāti jābūt secīgiem. Pēc kārts izspēles tev NAV jāņem jauna kārts no kaudzītes. Tavs gājiens ir beidzies.

B Paņemt kārti

Paņem virsējo kārti no kāršu krājumu kaudzītes. Tev rokā nedrīkst būt vairāk kā 3 kārtis, tādēļ, ja tev jau ir 3 kārtis, tu NEDRĪKSTI ņemt vēl vienu kārti. Pēc tam, kad esi paņēmis kārti tev NAV jāizspēlē kārts. Tavs gājiens ir beidzies.

C Izmēģināt veiksmi

Vispirms tev skaļi jāpaziņo: “Es esmu veiksminieks!”, lai visi zina, ka mēģināsi ņemt kārti uz labu laimi. Pēc tam paņem virsējo kārti no krājumu kaudzītes un uzreiz šo kārti novieto uz savas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes.

Ja tu esi izrādījies veiksminieks, kārts atbilst nosacījumiem – ir vienādas vai lielākas vērtības nekā pēdējā kārts tavā personīgajā izspēlēto kāršu kaudzītē – un tu vari turpināt spēli kā ierasts.

Ja veiksme nav bijusi tava sabiedrotā un skaitlis uz kārts ir mazāks kā virsējā kārts tavā personīgajā izspēlēto kāršu kaudzītē, tu šo raundu esi zaudējis (skat. Raunda beigas).

Piezīme: Šī darbība var būt pēdējais glābiņš, ja tu nedrīksti pacelt jaunas kārtis rokā vai tev rokā nav nevienas izspēlēšanai derīgas kārts. Tomēr tev ir tiesības izmēģināt veiksmi arī jebkurā citā spēles brīdī, kad vien uzskati to par nepieciešamu.

Speciālās kārtis

Šo kāršu darbība stājas spēkā uzreiz, kā esi to atklājis vai nu izspēlējot no rokas, vai paņemot no kaudzītes, kad mēģini savu veiksmi.

Lemurs: Novieto lemura kārti savas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes virspusē – tai uzreiz pieķers virsējā kārts vai, ja vairākas kārtis kaudzītē pēc kārtas ir ar vienādu vērtību, tad visas šīs kārtis. Šo kāršu komplektu novieto savas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes apakšā (ar lemuru virspusē).

Ja tavas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes virspusē ir lemurs, tu drīksti uz tā novietot jebkādas vērtības kaktusa kārti.

Lemuru pāris: Novieto šo kārti kopīgajā izspēlēto kāršu kaudzītē līdzās kāršu krājumam. Samaini savu personīgo izspēlēto kāršu kavu ar cita spēlētāja personīgo izspēlēto kāršu kavu pēc savas izvēles.

Skorpions: Skorpiona kārts darbība notiek tiklīdz kā tu pacel šo kārti. Novieto to kopīgajā izspēlēto kāršu kaudzītē kopā ar vienu kārti no savām rokām. Ja tev rokās nav kārts, noliec tikai skorpiona kārti.

Ja skorpiona kārts ir starp tavām 3 sākotnēji izdalītajām kārtīm spēles sākumā, tev ir jānoliek skorpiona kārts kopā ar vēl vienu kārti nekavējoties, pirms vēl sākta spēle.

Piezīme: ja spēles laikā tev rokās ir skorpiona kārts, tu esi pieļāvis kļūdu.

Raunda beigas

Tiklīdz kāds spēlētājs ir zaudējis raundu (skat. Izmēģināt veiksmi), jāveic sekojošas darbības:

· Visi citi spēlētāji (izņemot zaudētāju) paņem virsējo kārti no savas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes un noliek aizklātu sāņus. Tie būs viņa punkti spēles beigās. Spēlētājs saņems tik punktu, cik ir sārto kaktusa augļu uz visos raundos iegūtajām kārtīm. Ja virsējā ir lemura kārts, tā punktus nedos un nav jāatliek sāņus.

· Visi spēlētāji novieto atlikušās savas personīgās izspēlēto kāršu kaudzītes kārtis kopīgajā izspēlēto kāršu kaudzītē

· Spēlētājs, kurš zaudēja raundu, drīkst atstāt rokās vienu, divas vai visas trīs no savām rokas kārtīm pēc savas izvēles.

· Visiem pārējiem spēlētājiem jāpatur savas rokas kārtis rokās. Tas nozīmē, ka nākamo raundu iespējams visi nesāks ar vienādu kāršu skaitu.

Nākamais raunds

Spēlētājs pa kreisi no iepriekšējā raunda zaudētāja uzsāk nākamo raundu. Spēlētāji turpina ņemt kārtis no tās pašas krājumu kaudzītes, krājumi starp raundiem netiek sajaukti ar izspēlētajām kārtīm.

Ko darīt, kad krājumu kārtis beigušās?

Kad krājumu kāršu kaudzīte ir beigusies un kārtis vairs nevar paņemt, dalībnieki atdod visas savas personīgās krājumu kaudzītes izņemot virsējo kārti, un sajauc izspēlētās kārtis kopā ar kopīgo izspēlēto kāršu kaudzīti. Tiek izveidota jauna krājumu kāršu kava un spēle var turpināties.

Piezīme: Esi uzmanīgs un neiejauc izlietoto kāršu kavā arī sāņus atlikto uzvaras punktu kārti.

Spēles beigas

Spēle beidzas tiklīdz vairāku raundu rezultātā kāds no spēlētājiem ir ieguvis 5 kaktusa kārtis savā uzvaras kāršu kaudzītē.

Saskaitiet savāktos punktus no kaktusa augļu kārtīm – punktu skaits atbilst sārtajiem kaktusa augļiem uz katras kārts un atšķiras no skaitļa kārts stūrī, kas norāda kārts spēles vērtību. Spēlētājs, kurš saņēmis visvairāk punktus jeb kaktusa augļus, uzvar. Ja vairāk kā viens spēlētājs sakrājis vienādu kaktusa augļu skaitu, iesaistītie spēlētāji dala uzvaras laurus.

Vai zināji?

Lemuri jūtās kā mājās saulainajā Madagaskaras salā. Tur dzīvo vairāk kā 100 dažādu sugu lemuru, bet vispopulārākais no tiem ir slavenais kaķu lemurs. Taču neskatoties uz to, lemuri ir starp 25 apdraudētākajām dzīvnieku sugām pasaulē, ko ietekmē klimata pārmaiņas, mežu izciršana un dzīvnieku medīšana.